ακολουθήστε μας!

ΠΑΙΔΙ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ-ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ της Ψυχολόγου μας Θεώνη Αθανασοπούλου

02/12/14

ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΟΧΗ(ΔΕΠ-Υ)

 

Χαρακτηριστικά:

-Το παιδί δυσκολεύεται να αξιολογήσει και να επεξεργαστεί τα ερεθίσματα που παίρνει από το περιβάλλον, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να συγκεντρωθεί σε κάποιο από αυτά.

-Δεν είναι σε θέση να δώσει προτεραιότητα στις εικόνες που δέχεται καθημερινά από το χώρο που ζει και κινείται, ούτε να οργανώσει όλα όσα ακούει, καθώς η προσοχή του διασπάται πολύ εύκολα από τα διάφορα εξωτερικά ερεθίσματα.

-Είναι αδύνατον να μείνει στην ίδια θέση για αρκετή ώρα και ν’ασχοληθεί για πολύ με τα ίδια πράγματα, ενώ σπάνια τελειώνει κάτι που έχει αρχίσει.

-Δείχνει σα να μην ακούει όταν του μιλάει κάποιος, δεν υπακούει σε κανόνες, δεν πειθαρχεί.

-Διακόπτει συνέχεια τους άλλους, μιλάει ακατάπαυστα, είναι παρορμητικό.

-Εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες (ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία).

-Είναι ευερέθιστο και έχει εκρηκτική μέχρι θυελλώδη συμπεριφορά.

-Η δασκάλα το περιγράφει «διαρκώς αφηρημένο». Ποτέ του δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει στην τάξη, δεν συλλαμβάνει εύκολα το νόημα της παράδοσης και της εργασίας που πρέπει να κάνει, «είναι στο δικό του κόσμο».

-Δεν καταφέρνει να επεξεργαστεί με ακρίβεια τα σύμβολα και τα άλλα οπτικά ερεθίσματα. Ο εγκέφαλος δεν επεξεργάζεται σωστά τα μηνύματα που λαμβάνει. Παρουσιάζει δυσκολίες στο διάβασμα και στο γράψιμο.

-Συχνά βρίσκεται αντιμέτωπο με την απόρριψη των συμμαθητών του.

-Οι συναισθηματικές του αντιδράσεις περνάνε από διακυμάνσεις.

 

Αιτίες:

Τα αίτια της υπερκινητικότητας και της ελλειματικής προσοχής είναι βιολογικά, ή υπάρχουν γενετικοί και περιβαλλοντικοί λόγοι, καθώς και κληρονομικότητα.

Πρόσφατες έρευνες κάνουν λόγο για συσχέτιση ΔΕΠ-Υ με:

-το κάπνισμα και τη χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών κατά τη διάρκεια της κύησης,

-πρόωρο τοκετό και χαμηλό βάρος μωρού,

-μολυσμένο περιβάλλον(μόλυβδος),

-χρωστικές ουσίες και κατανάλωση ζάχαρης

 

Πότε εντοπίζεται το πρόβλημα:

Η ΔΕΠ-Υ εντοπίζεται κυρίως στην νηπιακή ηλικία, αλλά συνήθως τότε η διάγνωση είναι δύσκολη. Πιο εύκολα διαγνώσκεται όταν το παιδί πάει σχολείο.

Όταν δεν αξιολογείται έγκαιρα:

-Το παιδί δεν μπορεί να παρακολουθήσει σωστά τα μαθήματά του.

-Δεν χαίρεται το παιχνίδι με τα άλλα παιδιά, γιατί δεν είναι σε θέση να παίζει οργανωμένα μαζί τους.

-Εμφανίζει χαμηλή αυτοεκτίμηση, γιατί εισπράττει απόρριψη.

Η συμπεριφορά των παιδιών με υπερκινητικότητα εμφανίζει 3 κυρίως χαρακτηριστικά:

1. ενεργούν παρορμητικά

2. είναι διαρκώς αεικίνητα

3. δεν μπορούν να συγκεντρωθούν

 

Αντιμετώπιση:

Οι γονείς αφού παρατηρήσουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά στη συμπεριφορά του παιδιού τους θα πρέπει ν’απευθυνθούν σε κάποιο ψυχολόγο για να γίνει η αξιολόγηση με ειδικά σταθμισμένα τεστ και ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι γονείς και ο δάσκαλος.

Τις περισσότερες φορές ζητείται η συνεργασία:

-λογοθεραπευτή

-εργοθεραπευτή

-ειδικού παιδαγωγού

Σκοπός των ειδικών είναι να μάθουν το παιδί να ελέγχει τη συμπεριφορά του και να μάθουν τους γονείς να δημιουργούν ήρεμη ατμόσφαιρα μέσα στο σπίτι.

 

Οι ειδικοί κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες:

 

  • οργάνωση περιβάλλοντος του παιδιού

  • σύντομες και ξεκάθαρες οδηγίες

  • καθιέρωση συστήματος επιβράβευσης για τη σωστή συμπεριφορά, αλλά και αρνητικών συνεπειών, όταν το παιδί δεν ακούει.

 

 

 

 

 

Πώς θα βοηθήσετε το παιδί σας:

Υπάρχουν 3 βασικοί κανόνες που μαθαίνουμε στο παιδί μας να λαμβάνει υπόψη του για να τα βγάλει ευκολότερα πέρα με το καθημερινό του πρόγραμμα και τις εργασίες του στο σχολείο(μέθοδος 1-2-3):

ΟΡΓΑΝΩΣΗ : Συγκέντρωση με κάθε τρόπο όλων των στοιχείων και των υλικών που απαιτούνται για να γίνει,για παράδειγμα, μια σχολική εργασία ώστε το παιδί να καταφέρει να την ολοκληρώσει.

ΑΥΤΟΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ : Πλήρης αφοσίωση του παιδιού στην εργασία του χωρίς τίποτα να αποσπά την προσοχή του.

ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗ : Το παιδί τελειώνοντας τη δουλειά που έχει αναλάβει, ελέγχει το αποτέλεσμα, κάνει τις τελευταίες διορθώσεις, την τακτοποιεί στο σωστό ντοσιέ και αμέσως μετά την βάζει στη σχολική τσάντα ώστε να μην την ξεχάσει σπίτι όταν την επόμενη το πρωί φύγει για το σχολείο.

Αν προσπαθήσετε με επιμονή και υπομονή για την εφαρμογή της μεθόδου 1-2-3,ο χρόνος θα σας αποδείξει πως άξιζε τον κόπο γιατί το παιδί σας:

- Θα μάθει τακτικές που θα χρειαστεί σίγουρα και στο μέλλον.

- Θα αποκτήσει την αίσθηση της ανεξαρτησίας.

- Θα συνειδητοποιήσει πως οι άλλοι περιμένουν πράγματα απ’ αυτό στα οποία καταφέρνει να ανταποκριθεί.

- Θα νιώσει την αγάπη σας και το ενδιαφέρον σας.

- Θα καταλάβει πως το εξοπλίζετε με ότι χρειάζεται για να γίνει πιο εύκολη η ζωή του.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ:

1) Προσπαθήστε να δημιουργήσετε μια ρουτίνα που θα ακολουθείτε πιστά κάθε μέρα. Να γράψετε σ’ ένα χαρτί το καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού και να το κολλήσετε σ’ ένα σημείο που θα το βλέπει, ώστε να ξέρει πότε είναι η ώρα για να παίξει, να κάνει τις δουλειές του σπιτιού ή να διαβάσει. Δείξτε συνέπεια και σταθερότητα.

2) Βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί. Η σχολική τσάντα, τα ρούχα, τα παιχνίδια να είναι σε ένα συγκεκριμένο σημείο για να μην τα χάνει.

3) Αποφύγετε όσο μπορείτε τους … περισπασμούς. Όταν πχ. το παιδί μελετά, κλείστε την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο και μην αφήνετε τίποτα να αποσπάσει την προσοχή του. Φροντίστε να έχει ένα δικό του χώρο μελέτης.

4) Όταν το διαβάζετε να είστε υπομονετικοί και σαφείς.

5) Χρησιμοποιήστε σύστημα ανταμοιβών, φροντίζοντας, όμως, να έχετε ρεαλιστικούς στόχους και απαιτήσεις.

6) Ποτέ μη φωνάζετε δυνατά και μη χτυπάτε το παιδί σας. Αντί για άλλη τιμωρία προτιμήστε τη στέρηση προνομίων.

7) Βοηθήστε το ν’ ανακαλύψει το ταλέντο του. Όλα τα παιδιά χρειάζονται την επιτυχία για να νιώσουν καλά με τον ίδιο τους τον εαυτό (ενασχόληση με σπορ, μουσικό όργανο).

8) Έχετε συχνή επαφή με το δάσκαλο του.

9) Τονώστε την αυτοπεποίθηση του.

10) Για τα κινητικά παιδιά η διέξοδος στην υπερκινητικότητά τους είναι να τρέξουν και να παίξουν πριν ή μετά από τη μελέτη.

11) Έχετε υπόψη σας πως εμείς είμαστε το καλύτερο πρότυπο για τα παιδιά μας. Έτσι, από πολύ νωρίς: Παραδίδουμε μαθήματα κοινωνικών σχέσεων, καλλιεργούμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού, βάζουμε…τάξη, δίνουμε τις απαραίτητες πληροφορίες.

 

 

 

Βοηθήστε τα παιδιά σας να ανταπεξέλθουν στις σχολικές απαιτήσεις, ακολουθώντας τις εξής συμβουλές:

- Μη βρίσκετε δικαιολογίες για να μην πηγαίνετε στις συναντήσεις με τους δασκάλους.

- Φροντίστε να ενθαρρύνετε και να επιβραβεύετε τα παιδιά με κάθε ευκαιρία και για ό, τι καταφέρνουν - όχι μόνο όταν παίρνουν καλούς βαθμούς.

- Μη συγκρίνετε τα παιδιά σας με άλλους μαθητές ή τα αδέρφια τους.

- Δώστε στα παιδιά σας χρόνο και μην έχετε υπερβολικές απαιτήσεις από αυτά.

- Διαβάζετε συχνά στα παιδιά σας σε όποια ηλικία κι αν είναι.

- Φροντίστε να βλέπουν τα παιδιά σας ότι κι εσείς αφιερώνεται χρόνο στο διάβασμα.

- Γράψτε το παιδί σας σε μια δανειστική βιβλιοθήκη και βοηθήστε το να επιλέξει τα κατάλληλα βιβλία που θα διαβάζετε μαζί.

- Επειδή η γραφή συνδέεται άμεσα με την ομιλία, μοιραστείτε τις εμπειρίες σας συζητώντας όσο περισσότερο μπορείτε.

- Βοηθήστε τα παιδιά να γίνουν μικροί συγγραφείς.

- Παίξτε μαζί διάφορα επιτραπέζια παιχνίδια.

- Επειδή το σχολείο δεν είναι μόνο γραφή και ανάγνωση, διδάξτε το παιδί πολιτισμό και τέχνες κάνοντας ανάλογες επισκέψεις.

- Ενθαρρύνετε το παιδί σας να χρησιμοποιήσει διάφορα υλικά ζωγραφικής και χειροτεχνίας.

- Αντιστρέψτε τους όρους και ζητήστε από το παιδί να σας αφηγηθεί μια δική του ιστορία.

- Εκμεταλλευτείτε τις οικογενειακές διακοπές και τα Σαββατοκύριακα για να επισκεφτείτε διαφορετικά μέρη.

- Ανακαλύψτε τη φύση, τα φυτά και τα ζώα.

- Τα παιδιά πρέπει να μελετούν συγκεκριμένες ώρες της ημέρας και όχι λίγο τώρα, λίγο μετά.

- Ο χώρος όπου κάθονται για να μελετήσουν πρέπει να είναι ήσυχος, με καλό φωτισμό, χωρίς μέσα που μπορούν να τους αποσπάσουν την προσοχή.

- Τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς είναι καλό να τα επιτηρείτε όταν διαβάζουν και να είστε κοντά τους για τυχόν επεξηγήσεις.

- Περιορίστε τις ώρες που περνάνε τα παιδιά μπροστά στην τηλεόραση.

- Παρακολουθήστε τα τηλεοπτικά προγράμματα που έχουν επιλέξει τα παιδιά και σχολιάστε τα σημεία που πιστεύετε ότι μπορεί να στέλνουν λανθασμένα μηνύματα.

- Δώστε στα παιδιά σας εναλλακτικές προτάσεις για τον ελεύθερο χρόνο τους που μπορεί ταυτόχρονα να είναι εκπαιδευτικές και διασκεδαστικές.

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

- Το Υπερκινητικό παιδί και οι Δυσκολίες του στη Μάθηση και τη Συμπεριφορά. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

- Το Υπερκινητικό παιδί. Αίτια,προβλήματα και οδηγός θεραπείας. Εκδόσεις Θυμάρι.

- Διαταραχές συγκέντρωσης της προσοχής. Εκδόσεις Γρηγόρη.